• F3
  • F4
  • F1
  • F2

 

Sprankelende geborduurde gewaden en juwelen uit

Jemen. 17 augustus tot 19 december 2015

 

Detail van een geborduurde halsopening van een Tihama jurk, Jemen. TRC collectie. Foto: Joost Kolkman.Detail van een geborduurde halsopening van een Tihama jurk, Jemen. TRC collectie. Foto: Joost Kolkman.Het beeld van de koningin van Seba, gekleed in exotische gewaden en omhangen met prachtige juwelen, dansend voor de ogen van Koning Salomo, is voor Europese schilders en andere kunstenaars altijd een belangrijke inspiratiebron geweest. Het Bijbelse Seba, nu bekend als de Republiek van Jemen in het uiterste zuidwesten van het Arabisch schiereiland, staat al heel lang bekend als het gebied waar allerlei kostbare goederen worden verhandeld, zoals geborduurde gewaden, fijn linnen, koraal en wierook (vergelijk het Bijbelse boek Ezekiel 27:16). Nederlandse handelaars in de 17de en 18de eeuw gingen naar Jemen om daar zijde op de kopen (stickzijde) en metaaldraad (goudtraet) en nog veel meer dat door lokale handelaars werd aangevoerd vanuit Syrië, Egypte, Iran, Indië, China en Indonesië, om dan vanuit Jemen door de Nederlanders te worden opgekocht voor doorverkoop in heel Europa. In de 20ste eeuw trok het land nog steeds handel aan vanuit de gehele wereld. Het is triest dat vandaag de dag het land het toneel is geworden van een bloedige burgeroorlog.

Appliqué panelen uit de Straat van de Tentenmakers, Cairo.

TRC Gallery tentoonstelling, tot 2 juli 2015

Eén van de vele geneugten van het wandelen door de oude bazaars van Cairo is een bezoek aan de Straat van de Tentenmakers. Het is een complex van 17de-eeuwse gebouwen, met een lange straat met winkels die gevuld zijn met appliqué panelen met de meest opvallende en verbazingwekkende kleuren en ontwerpen. Ambachtsman werkend aan een appliqué paneel. Straat van de Tentenmakers, Cairo, Egypte. Foto: Gillian Vogelsang-Eastwood, December 2014.Ambachtsman werkend aan een appliqué paneel. Straat van de Tentenmakers, Cairo, Egypte. Foto: Gillian Vogelsang-Eastwood, December 2014.

De appliqués uit de Straat vormen deel van een eeuwenoude traditie die dateert tot zeker de tijd van de beroemde Egyptische farao, Toetankhamoen, die stierf rond 1323 voor Chr. De nieuwe TRC tentoonstelling geeft historische en technische informatie, maar toont ook een grote groep van panelen met traditionele geometrische motieven, gecompliceerde Arabische kalligrafie, Oudegyptische grafscènes, moderne lotuspatronen, en afbeeldingen van vissen, vogels, landschappen en populaire verhalen.

De TRC tentoonstelling is mogelijk gemaakt met de hulp van de ambachtslieden in de Straat van de Tentenmakers, en de directeur en staf van het Nederlands-Vlaams Instituut in Cairo.

De tentoonstelling kan worden bewonderd gedurende de normale openingstijden van het TRC, maandag tot donderdag van tien tot vier. Toegang is gratis. Woensdag- en donderdagmiddag kunt U ook de rondleiding volgen, onder deskundige begeleiding, vanaf twee uur 's middags. Kosten: 7,50 euro. U hoeft zich niet tevoren aan te melden.

Er is een korte film gemaakt van de officiële opening van de tentoonstelling op zondag 4 januari. De film is van Andrew Thompson, Restorient, Leiden. Om de film te zien, kunt U hier klikken

Tot en met donderdag 18 december toont het TRC de tentoonstelling “Van Ver Vernieuwd: Moderne kloskant Fezzes gemaakt van kloskant. Kantklosser: Nel Butter.Fezzes gemaakt van kloskant. Kantklosser: Nel Butter.geïnspireerd door de collectie van het Textile Research Centre”. De expositie toont het werk van EXPERIKANT, een Nederlands kunstenaarscollectief dat zich bezig houdt met het scheppen van hedendaags kant. Het oude ambacht wordt vertaald naar het heden. Alle leden hebben een uitgebreide opleiding in de traditionele kanttechnieken gevolgd. Nu echter ontwerpen zij zelf hun werk en bij de uitvoering gebruiken ze veel verschillende materialen. Voor de expositie in Leiden hebben zij zich laten inspireren door de collectie van het TRC. De keuze van de deelnemers is heel divers: een prachtige rok, een strik op een kimono, een ceintuur, gezichtsbedekkingen en hoofddeksels. Van die inspiratiebron zijn 'vertalingen' gemaakt in kloskant.

De zeer kleurrijke, en driedimensionale tentoonstelling toont het originele voorwerp uit de TRC collectie, en het kloskanten textiel dat op basis hiervan door een van de leden van de groep is gemaakt. Bij elke groep van voorwerpen ligt een werkboek met een beschrijving van het productieproces.

De tentoonstelling van modern kloskant wordt vergezeld door een uitstalling van verschillende traditionele vormen van kant, die zijn samengebracht onder de titel "Wat is kant". De groep omvat voorbeelden van naaldkant, geborduurd kant, kloskant, tule kant, breikant, en zeker ook van frivolité en haakwerk. De voorbeelden worden toegelicht met tekstborden, die samen het lange en fascinerende verhaal vertellen van kant, in alle vormen en technieken.

De tentoonstelling kan gratis worden bezichtigd van maandag t/m donderdag, tussen 10.00 en 16.00 uur.

The TRC is presently engaged with the preparations for the next few exhibitions. The first, that will open on Monday, 6 October, is called: "Renewed Fezzes made out of bobbin lace. Lacemaker: Nel Butter.Fezzes made out of bobbin lace. Lacemaker: Nel Butter.from Afar: Modern bobbin lace inspired by the collection of the Textile Research Centre", and will be on show until Thursday 18 December of this year. The exhibition displays the work of a group of Dutch lacemakers, called EXPERIKANT, which is engaged with the production of modern lace. The old craft is thereby translated for modern times. All the members of the group have followed the traditional schooling of lace production. Now they design their own work and in doing so they make use of many different materials. For this exhibition they were inspired by the large collection of textiles and dress of the TRC. The choice of items is very diverse: a beautiful skirt, a tie on a kimono, a belt, a typical form of headdress or a head covering. These items have been 'translated' into bobbin lace.

This very colourful and three-dimensional exhibition shows the 'original' item from the TRC collection, and the modern bobbin lace 'translation'. With each group of textiles there is a workbook with a description of the production process.

7000 jaar handgeweven textiel in één tentoonstelling !

TRC Gallery, Hogewoerd 164, Leiden, 26 mei – 23 september 2014

Deze tentoonstelling is een absolute aanrader voor elke textiel-liefhebber, en is speciaal opgezet ter gelegenheid van de nationale Week van het Weven (27 mei – 1 juni).

Vrouw uit Lima, Peru, met aan de rug bevestigd weefgetouw. Foto: Jefke van Iterson 2014Vrouw uit Lima, Peru, met aan de rug bevestigd weefgetouw. Foto: Jefke van Iterson 2014De tentoonstelling omvat een aantal van de oudste textielresten in de wereld. Die komen uit Çatal Hüyük in Turkije. De kleine fragmenten zijn rond de 7000 jaar oud, en wat voor een prachtig verhaal vertellen ze wel niet. Ander ongewoon handgeweven textiel zijn stukjes doek die werden gebruikt om de Dode Zeerollen te beschermen, voorbeelden van Koptische weefsels uit het oude Egypte, en Middeleeuwse en latere fluwelen en zijden stoffen uit Europa. En allemaal handgeweven !

De tentoonstelling laat ook textiel en weefstoelen zien uit Afrika, Amerika, Azië en het Midden-Oosten, waaronder een weefgetouw van de Bedoeïenen in Jordanië, een speciaal weefgetouw uit Taiwan, en een replica van een gewichtsweefraam van een type dat werd gebruikt door de oude Grieken, Romeinen en Vikingen. Sommige van de tentoongestelde weefgetouwen kunnen door het publiek worden uitgeprobeerd !

De tentoonstelling laat ook gereedschap en geweven stoffen zien van de Britse Grande Dame van textiel-archeologie, namelijk Grace Mary Crowfoot (1877-1957). Zij leefde en werkte in het Midden-Oosten tussen 1909 en 1937. Zij was een van de eersten die replica's maakte van kleding en textiel dat gevonden was in het graf van de Egyptische farao, Toetankhamoen. Voor de replica's maakte zij gebruik van een eenvoudig raamwerk. Zowel dit raamwerk als een van de door haar geweven replica's, plus nog vele andere voorwerpen en textilia verbonden aan het leven en werk van Grace Crowfoot, zijn in de tentoonstelling te zien.

Een deel van de tentoonstelling is gewijd aan het werk van 16+, een groep van Nederlandse wevers die zich specialiseren in het weven met een weefgetouw met meer dan zestien weefschachten. Het textiel van deze groep is uiterst gevarieerd, groot en klein, en soms geweven met koperdraad. De doeken op de tentoonstelling zijn nieuw en speciaal geweven voor de 'Week van het Weven'.

De tentoonstelling opent de deuren op maandag 26 mei. En gedurende de gehele week tot 1 juni, ook op zaterdag en zondag, is het TRC elke dag open tussen 10.00 en 16.00 uur.

Voorpaneel van een damesjurk uit Ghana, met batik afbeelding van Afrika. TRC collectie.Voorpaneel van een damesjurk uit Ghana, met batik afbeelding van Afrika. TRC collectie.Het enorme vasteland van Afrika wordt bewoond door een grote verscheidenheid aan culturele en etnische groepen, vaak met hun eigen stijlen van traditionele textiel en kleding. Al duizenden jaren worden deze verschillen gebruikt om de groep te onderscheiden van andere groepen, maar ook om de sociale en economische status van een persoon binnen de groep aan te geven. Behalve als teken van identiteit weerspiegelen kleding en textiel ook lokale ideeën en voorkeuren voor kleuren en patronen, en gevoelens van religie en spiritualiteit.

Het doel van deze tentoonstelling, die t/m 15 mei 2014 bij het TRC kan worden bewonderd, is om een idee te geven van deze diversiteit. De tentoonstelling richt zich op de verschillende soorten kleding en textiel uit vele delen van Afrika ten zuiden van de Sahara. Daarbij wordt de nadruk gelegd op bepaalde vezels die traditioneel in Afrika voor textiel worden gebruikt; op een aantal bijzondere verftechnieken voor textiel, en op enkele specifieke silhouetten die door de kleding aan mannen als vrouwen wordt gegeven. Daarbij moet men bedenken dat er in de 20ste en vroege 21ste eeuw veel veranderingen in het gebruik van lokale en geïmporteerde materialen zijn geweest, en deze zijn terug te vinden in de kleding. Als gevolg daarvan zijn er een aantal dramatische veranderingen geweest in de gebruikte vezels, de verftechnieken, en het silhouet van Afrika en zijn bewoners. Deze kleurrijke TRC tentoonstelling hoop u hier veel meer over te vertellen en te laten zien. Voor een foto impressie, klik hier.

De tentoonstelling is een co-productie van het TRC and Paul Spijker (Toguna Art), een deskundige op het gebied van Afrikaanse textilia en kunst.

DFoto uit ca. 1904 van Henriëtte Braunstahl (1885-1983). TRC Collectie.Foto uit ca. 1904 van Henriëtte Braunstahl (1885-1983). TRC Collectie.e nu lopende TRC Gallery tentoonstelling is helemaal gericht op borduurwerk. Het TRC toont een grote verscheidenheid aan geborduurde doeken en kleding uit de hele wereld, waaronder veel volledig aangeklede paspoppen met geborduurde kleding, met de nadruk op de enorme gevarieerdheid aan materialen, gereedschappen, patronen en kleuren. De tentoonstelling omvat allerlei typen van borduurwerk, waaronder appliqué, couching, ajour- en stopwerk, quilting en smocking.

Een deel van de tentoonstelling geeft technische informatie over gereedschap, garens, textiel, en de manier waarop een motief op de stof wordt aangebracht. Een ander deel laat allerlei vormen van borduurwerk zien, uit de grote collectie van het TRC. Dit deel vormt een geweldige bron van informatie en inspiratie.

Het derde deel gaat over een jonge vrouw, Henriëtte Braunstahl (1885-1983) in Den Haag, die in 1904 een diploma kreeg van de Industrieschool voor Meisjes, voor handvaardigheid en het geven van onderwijs. Een paar jaar geleden verwierf het TRC van haar familie haar collectie van schoolboeken, aquarel albums, foto’s, maar ook voorbeelden van haar borduurwerk. De TRC borduur-tentoonstelling is het moment om deze heel persoonlijke collectie te laten zien, en daarmee iets te vertellen over het onderwijs in de naaldkunst in het begin van de twintigste eeuw.

Om een idee te krijgen van de tentoonstelling, kunt U hier een YouTube film bekijken, gemaakt door Andrew Thompson, en met Shelley Anderson, een van de TRC vrijwilligsters, als gids. Voor een foto-impressie, klik hier.

Als u weinig van borduren weet, is deze tentoonstelling de gelegenheid om kennis en inspiratie op te doen. Als u graag borduurt, kom dan ook, want de vele vormen van versiering uit alle windstreken zullen u ongetwijfeld aanzetten om de fascinerende wereld van borduurwerk verder te onderzoeken.    

From 23 January until 29 August 2013, the TRC presents a spectacular exhibition of clothing from Iran in its Leiden gallery. Visitors will be struck by the sheer diversity, the bright colours and multitude of shapes, which constitute such a marked contrast with the dominant perception of Iranian clothing as being dull and uniform.

TRC exhibition "Beyond the Chador". Photographer: Andrew Thompson.TRC exhibition "Beyond the Chador". Photographer: Andrew Thompson.Iran is a country with a very ancient and proud history. It is also a country with a harsh climate, with deserts and mountains and an overall lack of water. Formerly known as Persia, it lies at the crossroads between Asia, the Middle East and Europe. Iran is also the homeland of many empires, including the Persian Achaemenids, the Parthians, the Sassanians and the Safavids. Over the centuries numerous groups crossed the country, in both directions. Some of the newcomers settled down, others moved on. Nowadays Iran shares frontiers with (clockwise) Iraq, Turkey, Armenia, Azerbaijan, Turkmenistan, Afghanistan and Pakistan.

The country’s geography, climate and human history have thus created a complex tapestry that reflects a wide diversity of cultures and traditions. Although rapidly vanishing in some areas due to national pressures and globalization, many aspects of these traditions can still be found in the regional dress of the country, especially that worn by women.

Most of the outfits in the exhibition date from the late nineteenth and the twentieth centuries and are now housed in the collection of the Textile Research Centre, Leiden. Many of the garments were collected during long periods of field work in Iran between 1998-2003 by Gillian and Willem Vogelsang. The garments originate from among most of the main ethnic groups, plus some smaller ones.

Perhaps you want to see a brief film of the exhibition, then please click here.

Zoek in TRC website

Contact

Hogewoerd 164
2311 HW Leiden
Tel. +31 (0)6 28830428  
info@trc-leiden.nl

facebook 2015 logo detail

 

instagram vernieuwt uiterlijk en logo

 

 

Abonneer u op de TRC Nieuwsbrief


Bankrekening

  • NL39 INGB 0002 9823 59
  • Stichting Textile Research Centre

Openingstijden

Maandag t/m donderdag van 10.00 tot 15.00 uur

Financiële giften

Het TRC is afhankelijk van project-financiering en privé-donaties. Al ons werk wordt verricht door vrijwilligers. Ter ondersteuning van de vele activiteiten van het TRC vragen wij U daarom om financiële steun:

Giften kunt U overmaken op bankrekeningnummer (IBAN) NL39 INGB 000 298 2359, t.n.v. Stichting Textile Research Centre. BIC code is: INGBNL2A

U kunt ook, heel simpel, indien u een iDEAL app heeft, de iDEAL-knop hieronder gebruiken en door een bepaald bedrag in te vullen: 
 

 

 

Omdat het TRC officieel is erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), en daarbij ook nog als een Culturele Instelling, zijn particuliere giften voor 125% aftrekbaar van de belasting, en voor bedrijven zelfs voor 150%. Voor meer informatie, klik hier