• F1
  • F2
  • F3
  • F4

Moroccan kaftan made from a Japanese obi (sash), 1950s (TRC 2001.0074).Moroccan kaftan made from a Japanese obi (sash), 1950s (TRC 2001.0074).Gillian Vogelsang, Director TRC, 13 July 2025.

The TRC collection of textiles, clothing and accessories from around the world was started in 1997 with 43 pieces from Afghanistan, Egypt and Syria. Since then it has grown to nearly 51,909 items (16 September 2025), most of which are online (click here for the online catalogue).

The items come from very diverse backgrounds with respect to time and place. Some of the items in the collection have been purchased, but the vast majority has been collected during fieldwork or very kindly donated by various institutions and private donors. The TRC  is a good example of Citizen Culture and Heritage at work!

The collection has no boundaries with respect to geography or time. It ranges from Afghan embroidery, German Lederhosen, Indonesian batiks, historical textiles from Leiden, to delicate silks from Renaissance Italy and spinning and weaving equipment from the Andes.

by Martine Benot-Teunissen, costume historian, 14 June 2024

I am proud to announce the publication of a book about recent archaeological textile finds in the Netherlands: Textiel uit Hollandse bodem. Archeologische vondsten uit de 17de en 18de eeuw ('Textiles from Dutch soil. Archaeological finds from the 17th and 18th century'). The book can be ordered here. Last week I was very happy to present a copy of the book to Dr Gillian Vogelsang-Eastwood, Director of the TRC.

The initial plans for this book were developed following the rediscovery of a large number of textiles that were excavated in the 1980s at the Waterlooplein (Vlooienburg), in Amsterdam. Some of these textiles were not yet properly identified and registered, and as a result remained unknown to the general public. It soon became clear that there were more textile treasures housed elsewhere in other depots!

Together with archaeologist Marijn Stolk we embarked upon a project to unlock and investigate archaeological textiles from the seventeenth and eighteenth century which are housed in various depots. This project has now resulted in a beautifully illustrated publication.

by Shelley Anderson, long-time volunteer and supporter of the TRC, with a special interest in textile crafts, including  American quilts. She was born in the USA, and now lives in the Netherlands. 1 May 2024.

Hamilton, Missouri, is a typical small town in the American Midwest. This means a small population (in Hamilton’s case, around1,600 people), and a much smaller pool of local jobs.

At least that was the case until 15 years ago, when a passionate quilter named Jenny Doan opened the Missouri Star Quilt Company on the town’s small main street. Today, the company runs quilting shops in 35 of the town’s buildings. Some of the shops are pop-ups, selling , for example, only Halloween- or Christmas-themed fabrics during these holidays. The business now makes about US$ 20 million a year. An estimated 8,000 people visit Hamilton every month to shop for quilt-related materials, especially fabrics; to take quilting classes; and to tour the large murals of quilts painted on the town’s buildings.

Quilt with an appliqué design of large, stylised flowers and leaves in various materials. USA, 1850s-1860s (TRC 2019.2402).Quilt with an appliqué design of large, stylised flowers and leaves in various materials. USA, 1850s-1860s (TRC 2019.2402).

Zoals velen van u weten groeit de TRC-collectie, en dat geldt ook voor de hulpmiddelen die we gebruiken. Steeds meer mensen ontdekken textiel en willen er meer over weten! We zijn actief in gesprek met de Gemeente Leiden en anderen over meer ruimte, financieringsmogelijkheden etc. Dit vergt allemaal veel tijd, en ons gebouw aan de Hogewoerd raakt langzamerhand overvol.

Daarom hebben we hier in de regio Leiden gezocht naar opslagruimte waar we allerlei spullen, die we niet dagelijks nodig hebben, kunnen opslaan, zoals paspoppen, dozen met boeken voor de verkoop, tentoonstellingskasten, enz., om zodoende meer ruimte vrij te laten voor het catalogiseren van de Collectie, het geven van lessen, het werken in de bibliotheek, etc.

Vandaar ons weinig glamoureus verzoek! Voor extra opslagruimte nabij het TRC  hebben we € 2.000,- per jaar nodig en we zoeken hulp om dit bedrag bijeen te krijgen, in eerste instantie voor een periode van een jaar, maar met een kans van twee jaar. Bent u bereid om te helpen, laat het ons dan weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., of maak een donatie over op de TRC-rekening, bankrekeningnummer (IBAN) NL39 INGB 000 298 2359, ten name van de Stichting Textile Research Centrum. BIC-code is: INGBNL2A. Geeft u daarbij ook aan dat het bedrag is bestemd voor Opslag.

Ook kunt u, als u een iDEAL-app heeft, heel eenvoudig via de iDEAL-knop het steunbedrag invullen dat u wilt doneren met de notitie dat het bedrag bedoeld is voor de opslagruimte.

Omdat de TRC officieel erkend is als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), zijn donaties van Nederlandse belastingbetalende burgers en bedrijven fiscaal aftrekbaar, voor 125% voor particulieren, en voor 150% voor commerciële bedrijven. Voor meer informatie, klik hier.

We did it! Thanks to the help of many, very kind people and groups, we have raised in a short period of time the money needed to acquire the Japanese garments ollection that was recently offered to the TRC. This was done via crowdfunding (Voordekunst), as well as public and private donations!

Inside of a man's haori (jacket), turned inside out, showing the decorative lining. Japan, 20th century.Inside of a man's haori (jacket), turned inside out, showing the decorative lining. Japan, 20th century.

Not only did we raise the money, but the garments have already been sent to Leiden and will start appearing on the TRC Collection database next week! The owner, Marianne Kooimans, had faith in the TRC and its supporters and sent the garments earlier than planned.. The pieces date from the early to mid-20th century and include both men and women’s garments in a variety of very different forms and techniques.

So said Miss Hutchinson, my needlework teacher at Bingley Grammar School, West Yorkshire, in the early 1970’s. Perhaps she was right, but textiles and trying to understand them and their sheer diversity have been the red thread (sorry for the pun) throughout my life. They have also been a motivating force behind the TRC as a knowledge centre for passing down textile skills, experience and knowledge in all the many forms of this huge subject.

Sampler in ecru and blue with several techniques. Initials: "IS, HB, 1902 1903" in satin stitch. Worked by Henriëtte Slavekoorde-Braunstahl, 1903 (TRC 2017.0107).Sampler in ecru and blue with several techniques. Initials: "IS, HB, 1902 1903" in satin stitch. Worked by Henriëtte Slavekoorde-Braunstahl, 1903 (TRC 2017.0107).The words of Miss Hutchinson have been playing in my mind recently, thanks to several donations to the TRC of samples made by trainee needlework teachers from about 1900 to 1920. In particular there are the samples made by Henriëtte Braunstahl (1885-1983) from Den Haag, who was presented in 1904 with a diploma from the Industrieschool voor Meisjes (‘s-Gravenhage) as a handwork teacher.

A few days ago we were given samples of the work of Marie Koets, who took an exam for Nuttige Handwerken ('useful needlework') in 1913 and an exam for Fraaie Handwerken ('decorative needlework') in 1915, at the St. Pius-School in Amsterdam. These pieces will come online in the TRC Collection database over the next few weeks.

Piece of black card with a sample of square network with darned and needle woven patterns using a thick, white thread. Worked by G.H.P. Wening, c. 1922 (TRC 2023.2805.023).Piece of black card with a sample of square network with darned and needle woven patterns using a thick, white thread. Worked by G.H.P. Wening, c. 1922 (TRC 2023.2805.023).There are also textile and garment samples made by Geertruida Henriette Pauline Wening, who trained as a needlework teacher at the Technische Hoogeschool, Delft in c. 1920.

The important observation that struck me when studying these samples, is the wide range of skills these would-be teachers had to learn and be good at. From knitting and mending a sock, to elaborate embroideries, and especially the stitching of marking and initials.

As noted above, many of these courses were divided into nuttig (useful, i.e. useful in a household situation for running, making and mending textiles and garments), for which a wide range of skills were needed, as well as courses for more decorative forms of needlework (fraaie handwerken). That was roughly the situation before the 1960s.

In contrast, Miss Hutchinson, of the wise words given above, was one of the first generation of needlework teachers who were taught that creativity was far more important than knowledge and skill. ‘Let's see what happens when you play/work with textiles, etc.’ Creativity was all important. Perhaps I was not artistic enough.

Piece of black card with a sample of square network with darned and needle woven patterns. Worked by G.H.P. Wening, c. 1922 (TRC 2023.2805.022).Piece of black card with a sample of square network with darned and needle woven patterns. Worked by G.H.P. Wening, c. 1922 (TRC 2023.2805.022).On a wall in the needlework class room at Bingley Grammar School, she had three panels with decorative embroidery using a range of grounds and techniques, such as a panel with two machine embroidered and appliqué cats on a star ground.

She proudly showed them off as examples of her creative needlework and as a turning point from skill-based needlework to creative (artistic) needlework.

In those days, creativity was becoming more important than skill. And indeed, as could be expected, not long afterwards many schools stopped the teaching of needlework for girls as a useful life skill. You don’t need textiles, or even textile skills, to be creative, do you?

Example of an appliqué with machine embroidery. From McCall's 'Needlework Treasury. A Learn and Make Book' (1964).Example of an appliqué with machine embroidery. From McCall's 'Needlework Treasury. A Learn and Make Book' (1964).At the TRC, fortunately, we notice that this situation is slowly changing, and during the last week, for instance, we welcomed three very different groups that discussed with us the need of textile skills. The simple conclusion was that, if you know the basic techniques and skills, the (artistic) end product (whatever it may be) will be much better!

Oh yes, some years later I found the appliqué cat panel in Miss Hutchinson's class room back in McCall's Needlework Treasury. A Learn and Make Book (1964). Miss Hutchinson had simply copied it……

Gillian Vogelsang-Eastwood, Director TRC, 19 March 2024.

Painting the hands with henna. Photograph courtesy Shutterstock.Painting the hands with henna. Photograph courtesy Shutterstock.Op zondagmiddag 28 januari presenteren Stichting Güney en het Textile Research Centre een kennismaking met het Turkse Henna Feest (Kina Gecesi)

In Turkije is de henna-avond een symbolisch ritueel waarbij de henna een diepe betekenis heeft. Henna staat voor vreugde, schoonheid en bescherming tegen boze geesten en negatieve energie. Hoe dieper de kleur van de henna, hoe sterker de band tussen het paar wordt geacht te zijn omdat de rode kleur van de henna liefde representeert. Het staat ook symbool voor vruchtbaarheid en een voorspoedige toekomst.

Henna party in Turkey. Photograph courtesy Shutterstock.Henna party in Turkey. Photograph courtesy Shutterstock.Op de bijeenkomst zondagmiddag wordt uitgelegd én gedemonstreerd hoe de Henna aangebracht wordt, dit wordt door een professionele kunstenaar gedaan. De traditionele Henna feestkleding en andere textielstukken zullen ook worden tentoongesteld.

Traditionele Turkse muziek vult de lucht terwijl vrouwen volksliederen zingen en levendige dansen uitvoeren zoals de "oyun havası" of "halay." Gasten doen mee met het dansen, waardoor een energieke en feestelijke sfeer ontstaat.

Een belangrijk jaar:

In de eerste plaats onze verontschuldigingen voor de enigszins ‘kale’ lay-out van deze Nieuwsbrief. Het bedrijf Tinyletter, dat tot nu toe de distributie verzorgde (we hebben ruim 3,000 abonnees), heeft aangekondigd per februari 2024 al zijn activiteiten stop te zetten en het blijkt dat het zijn dienstverlening al heeft afgeslankt door geen illustraties meer op te nemen. We zijn dringend op zoek naar een nieuw (en betaalbaar) systeem waarmee we onze vrienden regelmatig op de hoogte kunnen houden van onze activiteiten. We kunnen u in elk geval verzekeren dat het adressenbestand voor de huidige Nieuwsbrief opnieuw zal worden gebruikt voor de nieuwe vorm.

Maar belangrijker nog: wij willen al onze vrienden en relaties een gelukkig nieuwjaar wensen. Moge 2024 een vredig jaar worden, ook voor degenen die momenteel onder geweld lijden. Hier in Leiden beschouwen we onze zorgeloze en harmonieuze omgeving soms als vanzelfsprekend. Maar hoe vreselijk is de situatie elders!

Subcategorieën

Zoek in TRC website

Contact

Hogewoerd 164
2311 HW Leiden
Tel. +31 (0)6 28830428  
info@trc-leiden.nl

facebook 2015 logo detail

 

instagram vernieuwt uiterlijk en logo

 

 

Abonneer u op de TRC Nieuwsbrief


Bankrekening

  • NL39 INGB 0002 9823 59
  • Stichting Textile Research Centre

Openingstijden

Maandag t/m donderdag van 10.00 tot 15.00 uur

Financiële giften

Het TRC is afhankelijk van project-financiering en privé-donaties. Al ons werk wordt verricht door vrijwilligers. Ter ondersteuning van de vele activiteiten van het TRC vragen wij U daarom om financiële steun:

Giften kunt U overmaken op bankrekeningnummer (IBAN) NL39 INGB 000 298 2359, t.n.v. Stichting Textile Research Centre. BIC code is: INGBNL2A

U kunt ook, heel simpel, indien u een iDEAL app heeft, de iDEAL-knop hieronder gebruiken en door een bepaald bedrag in te vullen: 
 

 

 

Omdat het TRC officieel is erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), en daarbij ook nog als een Culturele Instelling, zijn particuliere giften voor 125% aftrekbaar van de belasting, en voor bedrijven zelfs voor 150%. Voor meer informatie, klik hier