• F1
  • F3
  • F4
  • F2

Sheet of buttons made from corozon nuts, Europe, 20th century (TRC 2025.0851).Sheet of buttons made from corozon nuts, Europe, 20th century (TRC 2025.0851).We have recently been sorting through a collection of buttons that were part of a large donation (c. 6,000 items) by Hennie Stevan-Bathoorn and Sjoerd Stevan and formed part of the former Museum voor Naaldkunst in Winschoten.

Over the last year we have been (slowly) adding more and more Winschoten items to the TRC Collection and we are now looking at the various boxes of buttons.

Among these boxes there are several examples that look as if they were made of bone or ivory, but are in fact made of slices of corozon nut (TRC 2025.0851 to TRC 2025.0855). Equally interesting, there are some of the actual nuts themselves (TRC 2025.0856a-d).

Corozon nuts

Corozon nuts come from the tagua palm trees of the Arecaceae family, which grow in Central and South America. More specifically, they grow in southern Panama, Ecuador, Columbia, Bolivia, in parts of Brazil and Peru. Based on the information that came with the nuts, the examples now in the TRC Collection derive from Ecuador (P. aequatorialis).

Four corozon nuts from Equador, 20th century (TRC 2025.0856a d).Four corozon nuts from Equador, 20th century (TRC 2025.0856a d).The nuts are also known as palm ivory, ivory nuts and vegetal ivory. These terms refer to the white kernel (endosperm) that is nutrient-rich and can be found in many types of seeds from flowering plants, such as the white layers from the coconut, wheat and rice).

The seeds are harvested when ripe. The outer layer (pericarp) is removed and then the kernels are allowed to dry. With respect to the corozon nut, once the kernel (endosperm) has thoroughly dried, they become very hard, scratch-free, water proof and durable and can be used for a variety of objects, including buttons.

Corozon nuts, ballast and buttons

It would appear that dried corozon nuts were first introduced to Europe in the late 18th and early 19th century as ballast (rather than sand) on some wooden sailing ships, in particular, for the ships sailing between South America and Germany.

Pair of buttons made from the corozon nut, with a carved leather design. The Netherlands, 1930s (TRC 2018.1768a b).Pair of buttons made from the corozon nut, with a carved leather design. The Netherlands, 1930s (TRC 2018.1768a b).It would seem that someone in Germany saw the potential of these hard nuts to make a range of small items, such as needles and buttons.

Ivory nut buttons started to be manufactured in various countries in Europe by the mid-19th century. In general they are flat disc forms with two to four sewing holes. Some also have a dark brown layer around the outer edges (TRC 2025.085).

The TRC Collection includes other examples of ivory nut buttons, which come from the USA and date to the 1930s. One set of buttons is dome-shaped and they were carved to imitate buttons made from strips of leather (TRC 2018.1768a-b, compare TRC 2018.2197a-d).

Set of leather buttons. Europe, 1930s (TRC 2018.2197a d).Set of leather buttons. Europe, 1930s (TRC 2018.2197a d).Nut buttons stopped being industrially produced in the 1930s with the advent of cheaper, plastic buttons.

There has been a trend to re-introduce corozo nut items in order to replace small, elephant-ivory products (including parts for bagpipes!). There is a movement among some bespoke clothing groups to re-introduce corozo nut buttons, bearing in mind that they are more expensive than modern plastic buttons, but they are of vegetable-origin and sustainable.

Gillian Vogelsang-Eastwood, 14 July 2025

Kantklossen is één van de technieken om kant te maken. Deze manier heeft speciale hulpmiddelen en materialen nodig, zoals een kantkloskussen, klosjes, spelden en garen. Een kussen is eenvoudig zelf te maken van polystyreenplaat van minimaal 40x40x3 mm. Hier omheen kunt u een lap stof vast naaien of met spelden vast zetten. Eventueel zijn kussens bij het TRC in bruikleen te verkrijgen, maar dat zijn over het algemeen wat oudere kussens, die groot en zwaar zijn. Ook klosjes zijn zelf te maken, maar ook bij het TRC te koop.

Voorbeeld van kloskant met een patroon van gestileerde bloemtakken op een rand met bloemhoofdjes van verschillende grootte en golvende lijnen. Nederland, 19e eeuw (TRC 2025.0566).Voorbeeld van kloskant met een patroon van gestileerde bloemtakken op een rand met bloemhoofdjes van verschillende grootte en golvende lijnen. Nederland, 19e eeuw (TRC 2025.0566).

In de eerste drie lessen vertellen en oefenen we de basisbeginselen van het kantklossen. Het winden van de klosjes, opzetten en de 3 basisslagen, zoals de linnenslag, de hele en de halve slag. Deze basisslagen worden gemaakt in de vorm van een blad, dat u eventueel als hanger kunt gebruiken.

In de laatste lessen maken we een paar leuke ornamenten, zoals vissen en een boom. U kunt ervoor kiezen alleen de eerste drie lessen te volgen. Wilt u alleen de ornamenten maken (lessen 4-6), moet u de wel de basistechniek van het kantklossen beheersen.

  • Les 1, 10 september:  Klosjes opwinden, opzetten in een punt, linnenslag
  • Les 2, 24 september: Hele slag
  • Les 3, 8 oktober: Recht opzetten, halve slag
  • Les 4, 22 oktober: Vis-motief 1
  • Les 5: 5 november: Vis-motief 2
  • Les 6: 19 november: Boom-motief

Houdt er rekening mee, dat om echt te leren en leuke resultaten te verkrijgen, er ook thuis geoefend moet worden.

De instructeur is Gon Homburg. Zij leerde kant maken van haar moeder en is vanaf 1983 officieel erkend als kloskantleraar. Ze geeft les aan liefhebbers en doceert workshops aan diverse ambachtsscholen, waaronder het TRC. De cursus wordt gegeven op zes woensdagen, van 10 september tot 19 november 2025, van 10.00-13.00 uur.

Lokatie: TRC Leiden, Hogewoerd 164, 2351 HW Leiden. Docent: Gon Homburg. Taal: Nederlands. Kosten: 40 euro per woensdag (per individuele workshop op de dag zelf te betalen). Koffie/thee/draden zijn aanwezig. Kussen en klosjes kunnen worden geleend/gekocht. Max. aantal deelnemers: 8. Minimaal: 5. Graag ruim van tevoren aanmelden: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

USA-based donors can make tax-deductible contributions to the "Friends of the TRC Leiden" at Myriad USA. Because Myriad USA is a public charity, within the meaning of Sections 501(c)(3) and 509(a)(1) of the IRC, donors may claim the maximum tax benefits allowed by USA tax law for their contributions. Myriad USA works closely together with Every.org (San Francisco).

For the dedicated TRC site on Every.Org, click here.

If you wish to support us, here is how to proceed:

  • Gifts by check: Address your check to Myriad USA, write "Friends of the TRC Leiden" in the memo section of the check, and send it to Myriad USA at 551 Fifth Avenue, Suite 2400, New York, NY 10176
  • Gifts by credit card, bank transfer, Paypal, etc, via Every.org: click Myriad button above.
  • Gifts by wire transfer or to contribute other types of property: Contact Myriad USA via email at Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. or phone (212) 713-7660. 

The TRC Board has recently approved the Annual Report for 2024. We are very pleased to present an overview of what happened in the last year and in particular to highlight all the TRC blogs that were published and represent the diverse nature of all the many activities that take place at the Hogewoerd 164.

Detail of an embroidered top for a Ukrainian woman, early 21st century. Acquired in 2024 (TRC 2025.0149).Detail of an embroidered top for a Ukrainian woman, early 21st century. Acquired in 2024 (TRC 2025.0149).

Many changes have taken place and many more are due to take place. it is clear from the report that we may be small space wise, but we are big in activities and in our support of textile and dress studies in all their myriad of different forms.

The TRC Annual Report 2024 can be accessed here.

Long, straight and sleeveless dress made from three panels of cloth sewn together. Backstrap loom weave. Amuzga, Mexico, late 20th century (TRC 2025.0318).Long, straight and sleeveless dress made from three panels of cloth sewn together. Backstrap loom weave. Amuzga, Mexico, late 20th century (TRC 2025.0318).The TRC has the opportunity to welcome a group of Amuzga weavers and embroiderers from Xochistlahuaca, Mexico. The group (organised by the TuYu Foundation) has offered to give two workshops at the TRC Leiden on weaving (two days) and embroidery (one day).

In addition, there will be a small, pop-up exhibition about Amuzga woven garments based on garments in the TRC Collection, as well as the chance to purchase items directly from the weavers.

"One of our key projects is in Xochistlahuaca (Guerrero, Mexico), where we work with a group of Amuzga women, an indigenous community. Our project involves documenting local symbols and their meanings, while also preserving textile practices such as natural dyeing, backstrap weaving, and hand spinning. We aim to promote Amuzga culture and teach the art of weaving on the traditional Mexican backstrap loom."

"As part of our mission, we organize European tours featuring representatives from the community, and we host workshops and masterclasses in cultural spaces that promote traditional craftsmanship."

Amuzga woman while weaving. Creative commons.Amuzga woman while weaving. Creative commons.

Past collaborations include venues such as Saber Fazer (Porto), Loulé Criativo (Loulé), Dudúa (Barcelona), La Escuela Artesans (Mallorca), Ambacht & Beeld Festival, and Het WereldMuseum (Amsterdam/Rotterdam), among others."

Voorbeeld van geborduurde zwarte katoenen stof met een vierkant ontwerp met verschillende onderling verbonden geometrische vormen en toegepaste spiegels. Fabrieksgeweven doek, handborduurwerk (dekensteek, steelsteek, kettingsteek, visgraatsteek). India, eind 20e eeuw (TRC 2019.0286).Voorbeeld van geborduurde zwarte katoenen stof met een vierkant ontwerp met verschillende onderling verbonden geometrische vormen en toegepaste spiegels. Fabrieksgeweven doek, handborduurwerk (dekensteek, steelsteek, kettingsteek, visgraatsteek). India, eind 20e eeuw (TRC 2019.0286).Borduurwerk is een oude, gevarieerde en belangrijke traditie voor de versiering van kleding en voorwerpen rond het huis en in openbare gebouwen.

Er zijn vele vormen van borduurwerk, letterlijk honderden, van de kettingsteek-voorbeelden in het graf van Toetankhamoen (gestorven ca. 1323 v.Chr.) tot de dubbelzijdige borduurwerken van Han China rond het begin van onze jaartelling, die nog steeds worden gemaakt.

Het doel van de studiedag is dat de deelnemers de  belangrijkste technieken bespreken, de verschillende hulpmiddelen bekijken en de materialen bestuderen die worden gebruikt tijdens het borduren. Natuurlijk gaan we ook zelf aan de slag. Gedurende de dag zullen voorbeelden uit de uitgebreide collectie van het TRC van over de hele wereld worden onderzocht om te zien hoe mannen en vrouwen door de eeuwen heen deze decoratieve vorm van handwerk hebben gemaakt en gebruikt.

De studiedag wordt geleid door Dr. Gillian Vogelsang-Eastwood, een specialist op het gebied van borduurgeschiedenis en auteur van de serie Encyclopedia of Embroidery from ..... (Londen: Bloomsbury 2016ff.).

Als u een bepaald stuk borduurwerk heeft dat u graag zou willen laten identificeren, dan kunt u dit meenemen naar de workshop.

Datum: zaterdag 27 september 2025. Tijd: 09.30 - 16.00 uur. Locatie: TRC Leiden, Hogewoerd 164, 2351 HW Leiden, Nederland. Docent: Gillian Vogelsang-Eastwood. Taal: Nederlands en Engels. Kosten: 85 euro (te betalen op de dag zelf). Materialen / koffie / thee worden verstrekt, maar neemt u zelf uw lunch mee. Max. aantal deelnemers: 8. Meldt u zich tevoren aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Het Midden-Oosten was eeuwenlang de thuisbasis van een veelvoud aan borduurstijlen. Veel van het borduurwerk is door de eeuwen heen beïnvloed door technieken, motieven en materialen uit aangrenzende landen en continenten. Borduurwerk werd al gebruikt voor de garderobe van de Egyptische farao Toetanchamon.

Lang, katoenen paneel met een zich herhalend, gecompliceerd geometrisch patroon in rood op een witte achtergrond. Fes, Marokko, 20ste eeuw (TRC 2022.0956).Lang, katoenen paneel met een zich herhalend, gecompliceerd geometrisch patroon in rood op een witte achtergrond. Fes, Marokko, 20ste eeuw (TRC 2022.0956).

Borduurwerk was ook een belangrijk kenmerk van de Byzantijnse en vroegchristelijke paleishoven en religieuze instellingen. Het was en is nog steeds een belangrijk aspect van Palestijnse kleding, maar het wordt ook overal in de Maghreb gevonden, vooral in Marokko en Tunesië. Borduurwerk uit het Midden-Oosten heeft een grote invloed gehad op Europese stijlen en technieken, en omgekeerd hebben Europese vormen, vooral vanaf het midden van de negentiende eeuw, de decoratie in het Midden-Oosten sterk beïnvloed.

Deze workshop behandelt een grote verscheidenheid aan borduurtypes die gebruikt werden en worden in het Midden-Oosten. Het omvat stedelijke, dorps- en bedoeïenenartikelen uit Marokko, Tunesië, Egypte, Palestina, Syrië, Saoedi-Arabië en Jemen. De studiedag gaat in op de geschiedenis, technieken en ontwerpen die bij dit deel van de wereld horen. We kijken naar ontwikkelingen buiten het Midden-Oosten die het borduurwerk in het Midden-Oosten hebben beïnvloed, en vice versa.

Een belangrijk, maar vaak over het hoofd gezien onderdeel van een stuk stof is de draad die wordt gebruikt om het textiel daadwerkelijk te maken. Het is maar een draad, nietwaar? Nee, dat is het niet! Het is een essentieel onderdeel van textiel en textielstudies.

Op deze studiedag wordt gekeken naar verschillende manieren om een draad te produceren, en we leren allerlei variaties te begrijpen, en hoe deze het eindresultaat kunnen beïnvloeden, of het nu een geweven, gebreide, geknoopte, enz. vorm is.

Detail van een merklap uit AD 1779, met helemaal rechts een vrouw die aan het spinnen is. Herkomst: Nederland? (TRC 2008.0431).Detail van een merklap uit AD 1779, met helemaal rechts een vrouw die aan het spinnen is. Herkomst: Nederland? (TRC 2008.0431).

De dag begint met handspinnen (ervaring is niet nodig), waarbij de nadruk ligt op wol en kamgaren, evenals een introductie tot het spinnen van katoen, zijde en vlas. We gaan verder met een sessie over draad-identificatie en het schrijven van de basisnotaties en termen, met name S, Z, I, geplooid, enz. Een deel van de dag zal ook worden gebruikt om te kijken naar verschillende soorten metalen draden.

Het doel van deze interactieve studiedag is dat de deelnemers de belangrijkste spintechnieken begrijpen, en de verschillende benodigde gereedschappen, de gebruikte vezels en de daaruit voortvloeiende draden bekijken en bestuderen.

Gedurende de dag zullen voorbeelden uit de uitgebreide textielcollectie van het TRC van over de hele wereld worden onderzocht om te zien hoe mannen en vrouwen door de eeuwen heen draden hebben gemaakt.

De studiedag wordt gegeven door Dr. Gillian Vogelsang-Eastwood, directeur van het TRC Leiden.

Datum: Zaterdag 18 oktober 2025. Tijd: 09.30 – 16.00 uur. Locatie: TRC Leiden, Hogewoerd 164, 2351 HW Leiden, Nederland. Docente: Dr. Gillian Vogelsang-Eastwood. Taal: Nederlands en Engels. Kosten: 85 euro, inclusief materialen/koffie/thee. Gelieve uw eigen lunch mee te nemen. Max. aantal deelnemers: 8. Graag vooraf aanmelden: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Subcategorieën

Zoek in TRC website

Contact

Hogewoerd 164
2311 HW Leiden
Tel. +31 (0)6 28830428  
info@trc-leiden.nl

facebook 2015 logo detail

 

instagram vernieuwt uiterlijk en logo

 

 

Abonneer u op de TRC Nieuwsbrief


Bankrekening

  • NL39 INGB 0002 9823 59
  • Stichting Textile Research Centre

Openingstijden

Maandag t/m donderdag van 10.00 tot 15.00 uur

Financiële giften

Het TRC is afhankelijk van project-financiering en privé-donaties. Al ons werk wordt verricht door vrijwilligers. Ter ondersteuning van de vele activiteiten van het TRC vragen wij U daarom om financiële steun:

Giften kunt U overmaken op bankrekeningnummer (IBAN) NL39 INGB 000 298 2359, t.n.v. Stichting Textile Research Centre. BIC code is: INGBNL2A

U kunt ook, heel simpel, indien u een iDEAL app heeft, de iDEAL-knop hieronder gebruiken en door een bepaald bedrag in te vullen: 
 

 

 

Omdat het TRC officieel is erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), en daarbij ook nog als een Culturele Instelling, zijn particuliere giften voor 125% aftrekbaar van de belasting, en voor bedrijven zelfs voor 150%. Voor meer informatie, klik hier